Zdravím všechny příznivce Bety. Jako obvykle na začátku musím poděkovat všem sponzorům za příspěvek na účet Bety. Od Zprávy č.10 přispěli : Jan Hammer, Michal Novotný, Miloslav Český, Karel Picmaus a opět Martiin Vinter a Zdeněk Procházka.
Ke dnešnímu dni nám záchranný kruh hodilo 87 sponzorů z řad aeroklubáků, leteckých fandů, rodinných příslušníků, kamarádů Honzy a Bohouše, našich kamarádů, kamarádů kamarádů a také těch mimo ty předchozí, kterým se doneslo, že vracíme Česku kus historie vysoké technické a podnikatelské úrovně, a kteří se rozhodli nám finančně pomoci. 73 z vás je slíben malý dárek za váš podíl na realizaci projektu Beta opět poletí. 27 z vás má připravené plakety spolu se vstupenkami do Leteckého muzea Metoděje Vlacha, kde byla a opět bude Beta vystavena. Vstupenku jsme slíbili dárcům od 1000 do 1999 Kč. Sponzoři 2000 Kč a více, kterých je k dnešnímu dni 46, mají slíbené tričko s motivem našeho projektu. Trička budu objednávat a rozesílat mnohem později, aby výroba a rozesíláni bylo ekonomičtější a abyste je neměli na křest Bety moc opraná. K distribuci vstupenek a triček se asi neobejdu bez vašich adres a u triček i preferovaných velikostí. Do této chvíle jsem dostal jen jednu adresu a dárce už má na dveřích lednice plaketu (kopie v příloze).
Představuji vám tabuli díků, kterou perfektně udržuje up to date Venca Jukl.
Protože se okresně omezen k fotografování Bety moc nedostanu, tak se dnes s vámi podělím o vzácnosti z pokladnice Ing Pavla Marjánka. Druhá vyrobená Be 50, v.č. 2, im.zn. OK-BEF byla zalétána 27. února 1936 v uspořádání už velmi blízkém sériovému. Barevně byla provedena v základní zelené barvě s bílými doplňky. Za války skončila na Slovensku.
Dne 15.3. se podařilo s pomocí Jardy Anýže přemístit velkou část komponentů, které jsme měli uskladněné v muzeu ve Kbelích, do pražských Hodkoviček.
23.3.2021 se na staveniště naší Bety podle plánu v dopoledních hodinách dostavila tříčlenná inspekce Úřadu pro civilní letectví ve složení Ing Polák, Ing Šenkýř a Ing. Lapiš.
Mistry stavitele doplnili náš odborný dozor Jarda Hejkal a já. ÚCL inspektoři si mohli užívat oku lahodící rozestavěná křídla, vskutku rozměrové impozantní trup Bety ve vývinu a části trupu, které zmizí pod pláštěm překližky. Všichni jsme si užívali vůni borového dřeva dovezeného z Finska a skoro všichni zapomněli na nabízenou kávu. Důležité je, že i přes přísné mimikry inspektorský trojlístek ocenil kvalitu dosavadní práce, použité materiály, lepidla a technologie a odsouhlasil pokračování prací na nové Betě. Pro náš tým to byl velmi důležitý bod dosavadního snažení a můžeme se s větším optimizmem pustit do řešení opravy motoru (původně poháněl Z 126 OK-HLJ).
Pod těmi červenými řasami se skrývají složitě kombinovaná zakřivení horních přepážek trupu.
Dnes vám představuji hlavu projektu Beta opět poletí Jardu Krištofa. Musím na tomto místě zmínit, že Jarda si 16.3. užíval ve slánské nemocnici pozornost mladých sestřiček a byl poprvé opíchán proti Covidu 19. Mimo tento ojedinělý výlet do civilizace se už delší dobu ukrývá před Covidem 19 v chaloupce na kraji žerotínských lesů v Líském, kde údajně čistí komín. Pokud vím, tak stejně už dávno nemá čím topit, protože sklad uhlí, který neposkytuje rozvoz, je v jiném okrese. Ale jinak mu okresní domácí vězení dle jeho slov svědčí. Popsat jeho úžasně pestrobarevný letecký život by stálo za knižní vydání a tak dnes jen, že jej obdivuji jak letecky tak pro jeho smysl pro humor a to od 1963 a furt jsem s tím neskončil….
K pokračování článku Bohouše Rosičky se vrátím v příštích Zprávách.
Řekněte o nás svým přátelům
Čím více se nás zapojí, tím větší bude mít náš projekt šanci na úspěch. Řekněte svým přátelům, že se mohou přihlásit k novinkám zasláním e-mailu na be50beta@seznam.cz a třeba i o transparentním účtu ČSOB č. 292704009/0300
Dík, že o Betě, o vás a o nás čtete a do příště zdravím. Petr