Zdravím všechny kamarády Bety.
Částka na transparentním účtu velkorysým přístupem k našemu projektu Beta opět poletí leteckým výrobcem Zlín Aircraft a.s. v pondělí 12.4. překonala metu 300 000 Kč a blíží se ke 400 000. Děkujeme.
Též děkujeme dalším novým sponzorům, kteří se od poslední Zprávy přidali štědrou finanční podporou: Štefan Koprda, Jaroslav Svoboda, Ing Radko Nejdl, Aleš Podolák, František Dvořák, Ing Jan Hynčica, (který je stým sponzorem) Vladimír Šimík a opět (již po šesté) přispěl Zdeněk Procházka.
U PC, za volantem, v různých kancelářích a konečně i v montérkách trávím s Betou celé dny. Už rok a půl, možná i víc. A každý den obdivuji tu obrovskou vůli a trpělivost Honzy Klabana, s kterou celých 25 let ráno natáhnul montérky, aby jednou, někdy…..já to druhé někdy plánuji někdy na léto 2022. Při mé poslední návštěvě staveniště jsem se dozvěděl, že ta parta tří páru zlatých českých ručiček 2x Petr a 1x Jirka, předpokládá dokončení dřevěné konstrukce v průběhu letošního léta.
Tudíž musíme: připravit a přepravit motor Walter Minor 4-III do opravy. Když jsem v pátek, 9.4. oficiálně přebíral tento motor, tak jsem si poprvé všiml, že má i evidenční štítek Československých aerolinií. Napadá mne, že nejspíše létal v Aero 45, s kterými ČSA založilo oddíl aerotaxi-přeprava cestujících. 12.4. jsme s Jardou Krištofem navštívili letiště Bubovice, kde jsme podepsali zakázku a smlouvu na GO (generální oprava) motoru Walter Minor 4-III v.č. 23381. GO provede firma W-Motor-Service s.r.o. letiště Bubovice. Dne 13.4. motor Betu dorazil do Bubovic.
Veverky s diagnostikovanou dýchavičností 12.04.2021 v LKKB připravené na pozemní přesun na LKBU do GO ve WMS, aby se jim vrátila jejich původní….síla.V sobotu 17.4.2021 jsem se pod dohledem Jardy Anýže zúčastnil rozebrání motoru Walter Minor 4-III v.č.23381. V roce 1963, kdy už se tento motor bohužel v Jinonicích nevyráběl, jsem snad stonásobnou demontáží a montáží tohoto typu zahájil v učňovském středisku Motorletu mou celoživotní leteckou anabázi.Motor je bez sebemenší koroze a bez usazenin karbonu, což je tak dobrá zpráva, že i velký maestro Jarda Anýž žehná s vidinou dalšího tisíce letových hodin na obzoru.Furt z vás tahám peníze (upřímně, bez vaší finanční pomoci bychom ten projekt dávno odpískali) Ale mimo to mám ještě jednu velkou prosbu. Chybí nám dva přístroje. Otáčkoměr a sdružený tlakoměr/teploměr standardně montované do Zlínů 126, LUN označení snad do příště zjistím . A také poptávám olejovou nádrž ze Z 126, pokud možno i s kšandami. Ta na fotce je půjčená pro usazení na motorové přepážce.Dnes opět pokračuji s přetiskem článku Bohouše Rosičky Opět létající Beta Minor, otištěném v AeroHobby v roce 2015. Tato část začíná Honzou Klabanem….
Dlouhé roky pak Trenery sedlal spolu s oblíbenou C-104 se značkou OK-RXE, rovněž ze sbírek VHÚ. V souvislosti s cestou, která ho dovedla až ke stavbě Be 50, je třeba zmínit i jeho modelářské období. Za našeho středověku jsme spolu nějaký čas pracovali ve VZLÚ a pamatuji, že každou volnou chvíli vyběhl ven z dílny a zalétával svá perfektně vyrobená balzová házedla – modýlky různých velikostí a typů. Pečlivost z modelařiny přenesl do záliby ve stavbě kitů a protěžovaným typem je jeho „kůň“ P-51 Mustang, kterých postavil několik. Ty první jako „otřískané“ z bojů. Tehdy zase vybíhal ze zmíněné dílny k nejbližším loužím, aby získal co nejvěrohodnější bláto na podvozky. Jak sám říká, časem se mu stále častěji vracela myšlenka postavit nějaký „modýlek“ v měřítku 1:1. Zpočátku to znělo jako dobrý fór, ale když se splnila Honzova touha pracovat přímo na letadlech, začal úmysl brát vážně. To již docházel pomáhat při restaurování či spíše záchraně historických letadel do dílen v Národním technickém muzeu a v karlínské Invalidovně, kde pracovali machři jako Jan Sýkora st., Josef Krybus, Vladimír Danda, Vlastimil Hašek, Pavel Šimek a další z tehdejší elity oboru. Zdaleka mezi nimi nebyl outsiderem, a to období mu zcela jistě pomohlo v toužené změně povolání. V květnu 1972 odešel z VZLÚ a s velkou radostí nastoupil do Leteckého muzea VHÚ ve Kbelích jako restaurátor letadel. A tím se dostávám k naplnění Honzova záměru postavit právě Be 50 Beta Minor. Vznikl z několika důvodů: jedná se o povedený a slavný československý letoun choceňské továrny, který se bohužel nedochoval ani v jednom exempláři, celodřevěná konstrukce dává možnost postavit ho v podmínkách dílen kbelského leteckého muzea VHÚ a v tehdejších podmínkách byla za pomoci kamarádů z okolních leteckých továren uskutečnitelná i výroba potřebných pevnostních kovových dílů. K typu měl a má Honza dodnes osobní vztah, kromě jiného i proto, že dva upoutané modely Be 50 postavil mezi léty 1952 až 1955 jeho otec.
Pokračování příště.
Mějte se dobře a pokud znáte někoho, kdo ještě o Betě nic neví, tak ji/jeho přemluvte k odběru těchto Zpráv zasláním jejich email adresy na be50beta@seznam.cz