8.6.1998 v 9.30 se srazily MiG-21MF a MiG-21UM Vzdušných sil AČR (Pardubice – České Budějovice-Planá) nad Českými Budějovicemi. Při přeletu z leteckého dne v Pardubicích na domovskou základnu v Č.Budějovicích letouny vlétly do mraků, vedený letoun MiG-21UM měl stoupat a uhýbat doprava, při tomto manévru však narazil do MiGu-21MF. Pilot MiGu-21MF Luboš Kubát, pilot MiGu-21UM mjr. Ing. Miroslav Holak (1 200 h) a technik se katapultovali a byli zraněni. Jeden letoun dopadl před panelový dům na sídlišti Vltava v Českých Budějovicích, druhý letoun dopadl mezi rodinné domy v Českém Vrbném. Na zemi bylo zraněno 7 lidí, poškozeno 48 bytů a 22 automobilů za 25 milionů Kč. Každá postižená rodina dostala ten den od radnice 10 000 Kč na nejnutnější potřeby. Piloti nedodrželi režim při vlétnutí do mraků. Vedoucí pilot údajně nerozuměl pokynům z řídící věže, doporučující vzhledem ke špatné viditelnosti rozdělení sevřené formace. Podle Holaka pak příčinou bylo vlétnutí jeho stroje do úplavu od MiGu-21MF. 22.7.1999 začalo v Českých Budějovicích soudní řízení – všichni 3 členové posádky byli obviněni z obecného ohrožení. 10.5.2000 okresní soud v Českých Budějovicích oba piloty odsoudil k 20 měsícům vězení s podmíněným odkladem na dva roky.
Videa:
https://www.facebook.com/archivct24/videos/1974714229208351/
https://www.youtube.com/watch?v=4DyUNdGttQk&feature=youtu.be
Článek:
Evidence havárie:
https://www.valka.cz/clanek_10582.html
Popis letadel:
https://forum.valka.cz/topic/view/213139
https://forum.valka.cz/topic/view/52296/MiG-21UM-3756
Jeden zajímavý bonus – videa : Letecké katastrofy jejich vyšetřování – seriál z TV:
https://uloz.to/dLJ2FJsTKapcX/letecke-katastrofy
Na závěr trocha vzpomínek až ze Slovenska…
Zdravím Vás, ospravedlňujem sa za nezaujímavý mail, ak chcete, vymažte si ho.
Jedná sa o jednu mimoriadnu udalosť, ktorej som bol za dobu pobytu v ČB svedkom. Zajtra je 8.júna, tj. pre meteorológov a rosničkárov „kultový deň. Áno,…uhádli ste,…je Medarda. Pre mnohých strašiak, aby nedajbože nezapršalo, lebo potom by podľa pranostiky pršalo 40 dní. Ani kvapky by z neba nemali padať.
Existuje jedno miesto, kde práve na Medarda z neba padali. Miesto kvapiek dve stíhačky! Bolo to 8. júna 1998 prepoludním o 09:29. Do priestoru nášho sídliska spadli dve lietadlá. V extrémne špatnom počasí, (prakticky minimálna dohľadnosť) sa pred sídliskom zrazili dve stíhačky, ktoré sa vracali domov z leteckého dňa konaného v Pardubiciach. Zotrvačnou silou potom dopadli k paneláku a k vile. Pri takej rýchlosti stačila nejaká oneskorená sekunda a pilot MiG -21MF by bol pristál doma v obývačke,…býval vo smeru asi 150 metrov v ďalšom paneláku. (viz fotky a šípky) . A prakticky aj v našej obývačke, bývali sme veďla seba s rozdielom jedného poschodia. Asi by to bola svetová rarita.
Napriek hrozivým záberom (viz fota a videa) sa jednalo o šťastie v nešťastí. Popri materiálových škodách ako zázrakom nedošlo k úmrtiu žiadnej osoby! Iróniou osudu je prípad hasiča. Ako člen záchrannej skupiny držali 24 hod. pohotovosť (tá musí existovať pre všetky prípady). Aké boli jeho pocity, mi porozprával,…mali sme blízke záhrady. Citácia...“ Vypadalo to na klidnou službu, protože v takovém počasí i ptáci chodí pěšky. Věďěli jsme, že se z Pardubic vrací dvě naše stíhačky. Za chvíli měly přistát, pak by už měl být klid. Najednou ostrý poplach,…*Výjezd*,….na okraji ČB se srazili a spadly dvě letadla. Pak následuje upřesnění trasy výjezdu…rutina. No, ale když nám zadali cíl sídliště Vltava, tak mi to nebylo jedno. Když řekli Otavská ulice, měl jsem zlé tušení. Když jsme na místo dopadu dorazili, jsem skoro upadl od pohledu,…přijel jsem hasit svuj panelák,…a svuj byt, který dostal plný zásah (3. poschodí). Totálně zničený, nic mi nezustalo. Bylo mi na infarkt.“
Ako to všetko dopadlo, je v článku z novín. Musím Vás ale upozorniť na niektoré prehnané nepresnosti, dramatičnost, aj neznalosť novinára. Typická vlastnosť niektorých pisálkov. Minimálne dve veci sa musia upresniť,…žiadny „černý pasažér“, bol to technik specialista radista, ktorý na týchto lietadlách pracoval, pripravoval a letadlo dobre poznal. Navyše pred letom bol poučený. Stále fundovanejší a pripravenejší človek, ako tí všelijakí papaláši a vyvolení celevriti, diletanti, ktorí sa z nejakej nepochopiteľnej protekcie nechajú v stíhačách vyvážať. Alebo si zaplatia let. Je to móda posledných rokov.
A je smiešne napísať,…“našťastie mal so sebou padák“. Keby sa bol pán novinár k niečomu, tak by zistil , že v každej katapultážnej sedačke je padák pripravený. No nevadí,…ono to znie dramaticky.
Poškodené paneláky boli okamžite opravené, zrenovované a následne práve s nim začala rozsiahla zateplovacia akcia všetkých panelákov sídliska
Video je hrozivé,…je škoda že autor na zvukové podfarbenie použil známy hit Leonarda Cohena „Hallelujah“. Prevážna väčšina sledovateľov má rovnaký názor,..absolútne nevhodné. Je to obojstranná degradácia,…jednak výpoveďnej hodnoty videa, ale aj samostatnej skladby. Riešenie? Stiahnúť zvuk.
Videa:
https://www.facebook.com/archivct24/videos/1974714229208351/
https://www.youtube.com/watch?v=4DyUNdGttQk&feature=youtu.be
Ako to býva, aj v každom nešťastí vznikajú vtipy,…ľudová tvorivosť. Len niekoľko príkladov : „Lidé čekali na čtrnáctku, devítku a ejhle přiletí jednadvacítka“. „Kalamajka mik-mik-mik, na Vltavu spadl Mig.“ „Prodám Škodovku,..s motorem z Migu“
Letu, kerosínu, spevu leteckých motorov a tradjazzu zdar!