Přátelé Bety,
22.10. se po Covidové přestávce uskutečnilo posezení historického jádra letňanského aeroklubu a pro Betu a pro mne bylo velkou vzpruhou. Setkal jsem se s mnoha úžasnými osobnostmi, v jejichž kruhu jsem se začal v roce 1963 vznášet. A byla to tato letňanská parta, kdo poslal první sponzorské dary na konto Bety. A úplně první byl Jirka Černý, s kterým jsme si během večírku potřásli rukou. Bez vás letňanští by se projekt Beta opět poletí nerozjel. Díky.
Foto ze křtu knihy Letňany letecké Bohouše Rosičky. Stále aktivní a akční parta původních letňanských aeroklubáků, jejich blízkých a přátel.
Pár dní před tím, 20.10. jsem zavítal do dílny s hlavními rameny motorového lože, kvadranty ovládání motoru, olejovou nádrží a pár drobnostmi. Zastihl jsem jen Petra Opělu s rýmičkou a kašlem a tak tentokrát jsem si aspoň užil pohled na ocasní plochy. Ale trup k umístění ovládacích prvků nebyl připraven a tak jsem se vrátil domu, abych se věnoval nezbytným příručkám k Betě.
25.10. jsme s Jardou Krištofem objevili vzpěry motorového lože. Prostě si hrály na schovávanou. Hodně se mi ulevilo, protože přes FB ani přes Beta-emaily se nepodařilo sadu zahálejících vzpěr na Zlín 126 vystopovat.
Beta Honzy Klabana měla krom kapotáže celý předek, tzn. motorové lože, motor, vrtuli a elektrickou instalaci ze Zlína 126. A také sedačky a palivový system. Jedním z exotů Honzovy Bety byla schránka na letadlovou baterii. Pochází ze švédské stihačky Saab 35 Draken.
Na státní svátek jsem vzpěry a radiostanici odvezl na staveniště, kde jsme se měli napodruhé pustit do umístění všech ovládacích prvků kromě kniplu, který je ještě ve výrobě. Opět jsme to museli odložit. Nejdříve se musí dokončit (čalounění a upínací pasy) sedačka pilota, která je v zadní kabině. Pak se usadí řízení a ovládání a poté se bude řešit přední pilotní prostor pro instruktora resp. cestujícího. Honza Klaban původně také vyrobil dřevěné sedačky podle firmy Beneš a Mráz, ale podle všeho se ve finále rozhodl pro konečné řešení použitím pevnějších kovových sedaček ze Zlína 126.
4.11. plánujeme Jarda Hejkal, Jarda Krištof a já kontrolní den v Hodkovičkách.
Jak správně tuhle poznamenal Petr Kolmann, nemohla si Beta vybrat horší dobu. Skoro od začátku projektu a nyní opět nad naší Beta partou visí strašidlo Covidu a navíc naše vláda a ČNB nedokázaly odvrátit drastické zdražování, takže konto Bety asi nějakou dobu výrazně nepřibere. A tak zkusím oslovit letecké podniky. Většina z nich podle všeho taky trpí, ale uvidíme. Petr Kolmann nám pro oslovení podniků a organizací vytvořil moc pěkný propagační materiál, a tisk zajistil Vláďa Handlik z Leteckého muzea Metoděje Vlacha, kde Beta byla a opět bude hangárovaná.
Dnes děkuji dvěma novým sponzorům : Miloslav Chleborád a Jiří Suchomel. Konto Bety je dnešním dnem 501 363,61 CZK.
Přeji vám pevné zdraví a pokud znáte někoho, kdo ještě o Betě nic neví, tak ji/jeho přemluvte k odběru mých Zpráv zasláním jejich email adresy na be50beta@seznam.cz
Příspěvky lze zasílat na transparentní účet
Číslo: 292704009/0300 vedený u ČSOB
https://www.csob.cz/portal/firmy/bezne-ucty/transparentni-ucty/ucet/-/ta/292704009
Petr