Pod vodou už jsme byli, tak se vydáme i pod zem. Co má společného letectví a Moravský kras? A nemám teď na mysli žádné letecké katastrofy a podobně. Nu? Není to tak složité…
Jako na mnoha jiných místech nejen u nás ale i v Evropě ke konci války Němci přesunovali svoji válečnou výrobu do podzemí. Do tunelů, jeskyní, zkrátka kamkoliv, kde bude alespoň trochu v bezpečí před leteckými údery RAF, USAAF a VVS. Nevyhnulo se to ani bezesporu nejkrásnějším krasovým prostorám ve Střední Evropě… Dnes už to těžko člověk přímo na místě pozná, pokud samozřejmě nemá předem nastudováno. I my bychom to přehlédli, nebýt upozornění průvodce. Kochali jsme se krápníky, mohutnými dómy, kostrami pravěkých zvířat, aniž by nás napadlo, že stojíme na betonové podlaze, vybudované tak, aby unesla těžké stroje, vyrábějící součástky pro Luftwaffe… Schválně, až se dostanete po prohlídce do portálu Šošůvské jeskyně, koukněte na chvilku i pod nohy…
Bezesporu nejzajímavější vojenskou minulost má v Moravském krasu jeskyně Výpustek. Už před válkou zde československá armáda zřídila sklady zbraní a munice. Za války zde byly vyráběny motory do stíhaček Messerschmit Me-109 a dalších strojů, které byly poháněny agregáty DB 603. Poválečná historie tohoto jeskynního systému je již poměrně známá. Konec konců, záložní velitelství československé armády zde fungovalo téměř do přechodu tisíciletí…
V případě návštěvy zásadně doporučuji domluvit si nejprve tzv. adrenalinovou trasu. Prohlédnout si jeskyni, chodby, štoly, propasti vně bunkru. Ideálně v oblečení, které se může ušpinit. Teprve poté je dobré projít i „běžnou“ prohlídkovou trasu a prozkoumat celý systém bývalého bunkru…