Vítejte v novém roce. Těšili jste se na nás tak, jako my na vás? Věřte, že to není nic proti tomu, jak se někteří zainteresovaní těší, až už se bagry legálně zakousnou do dráhy letiště Líně. A zároveň věřte, že nelení a že činí za tímto účelem maximum! Proto Český svaz letectví dne 22.12.2022 publikoval další Výzvu k již třetímu protestnímu shromáždění na den 11.2.2023 na letišti Praha Ruzyně. Tu jsme adresovali cestou datového spojení také na Úřad vlády. O jeho případné reakci budeme okamžitě informovat.
Pojďme si společně s kolegy z profilu „Zachraňme letiště Líně“ zrekapitulovat několik posledních týdnů.
Klíčovou informaci přinesl v prosinci 2022 sám koncern VW, který odložil své rozhodnutí a celá řada lidí včetně našich sympatizantů si informaci mohla mylně vyložit tak, že je vlastně vyhráno. Ano, i tak umí zapůsobit „správně podané“ mediální zprávy. Proto jsem již v průběhu druhého protestního shromáždění na náměstí TGM v Plzni dne 10.12.2022 odpovídal na dotazy přítomných žurnalistů, že jsme svědky klamného manévru a že o to víc musíme být ve střehu. Je třeba si zcela otevřeně říci … Odklad rozhodnutí neznamená STOP úvahám o likvidaci letiště. Jedná se jen a pouze o získání času. VW oficiálně čeká na:
– příznivější ceny energií (pod tím si spíše představme lepší cenovou nabídku ze strany české vlády),
– vylepšení obrazu Gigafactory v očích veřejnosti a umravnění jistých kverulantů z řad zejména regionálních politiků, o což se aktuálně představitelé vlády snaží.
A zatímco se tedy na první pohled z kraje roku nic moc neděje, skutečnost je významně odlišná, až děsivá a nelze přehlédnout vyvíjený tlak. Tři králové proto letos přijeli již o den dříve, aby našemu milému letišťátku přivezli své dary:
1) Ministr dopravy Martin Kupka přivezl zástupce Ředitelství silnic a dálnic a k tomu horu slibů v podobě nových silnic, obchvatů, objezdů, nájezdů, sjezdů, výjezdů a samozřejmě i nové elektrifikované železnice na trati Plzeň – Domažlice – Furth im Wald.
2) Člen představenstva Martin Jahn přivezl darem vrty – Škoda Auto zadala společnosti G-Consult (poskytovatel geologického a ekologického poradenství) vypracování materiálu k geologické situaci na letišti v Líních a její německý subkontraktor Geo Technik se již od prvního letošního pracovního dne na letišti intenzivně činí. A vrtáci už mají zálusk i na provozní plochy letiště – vedle geologických sond se tedy možná jedná i o sondování, kdo a jak intenzivně bude takovému jednání bránit.
https://www.ceskatelevize.cz/…06/
(Reportáž začíná v čase 7:10)
3) Náměstek ministra průmyslu a obchodu (a současně pověřený ředitel CzechInvestu) Petr Očko přivezl letišti v Líních menšího brášku. Ve Lhotě se nachází bývalá vzletová plocha (startovka), kterou používala naše armáda, když potřebovala provést co nejrychlejší současný vzlet několika rojů MiG-21 (podobně tomu bylo např. v Žatci nebo Bechyni). Dnes má tuto dráhu pronajatou provozovatel motokár, v budoucnu se o ní uvažuje jako o alternativě pro piloty, pokud hlavní letiště v Líních zanikne.
(Vojenský historický ústav, cvičení Štít 84, letiště Žatec, hromadný start 72 letounů během 5 minut)
4) A neměli bychom opomenout, že si ještě před Vánoci stačil zmiňovaný náměstek s několika svými souputníky udělat dostaveníčko s plzeňskými zastupiteli, aby jim bylo náležitě vysvětleno, jak je vlastně chemička v blízkosti krajského města skvělá věc.
Odklad rozhodnutí Volkswagenu má tedy skutečně velmi zajímavé souvislosti, že?
I nadále sledujme všechny dostupné informační toky, abychom monitorovali vývoj situace.
Václav Vašek, předseda ČsSL