Desátý ročník letecko-parašutistického tábora pro děti, Czech Special Force 2023 na letišti aeroklubu Plasy, se opět vydařil. Přes, doslova úmorná horka, jeden den i 39°C ve stínu, byl bezezbytku naplněn slibovaný program letecko-parašutistického tábora a snad jedinou drobnou chmurou bylo, že nemohl přiletět z Náměště nad Oslavou bitevní vrtulník Mi-24, který by se tak symbolicky rozloučil s krajem, kde byl dvě desítky let operačně nasazený. Ale to je spíše již politické rozhodnutí, vzhledem k událostem na východě Evropy…
V pondělí 10. 7. byl táborový Den armády ČR, na kterém se prezentovaly Vzdušné síly AČR vrtulníkem Mi-17, ze 24. základny dopravního letectva Praha Kbely. A s pozemní kolovou technikou, minomety a ručními palnými zbraněmi, žatečtí výsadkáři ze 4.brn. Vojáci pro nás připravili hodnotný program…
V úterý 11. 7. jsme v dopoledních hodinách plnili úlohy pro získání červeného baretu: slaňování z výškových budov a teoretická a praktická příprava na potápění s dýchacími přístroji. Po chutném obědě jsme autobusem odjeli na letiště Líně, abychom navštívili letecký klub Hangár 3 a stanoviště letecké záchranné služby Kryštof 07…
Ve středu 12. 7. jsme měli táborový Den integrovaného záchranného systému. Imitovali jsme požár za letu na palubě čtyřmístného turistického letounu. Letoun nouzově přistál a za asistence hasičů města Plasy, byl požár zlikvidován a osádka vyproštěna. Pak zdravotní instruktorka demonstrovala na figurínách a dobrovolnících poskytování první pomoci.
Ve čtvrtek 13. 7. jsme měli táborový Den profesionálních potápěčů, leteckých a vodních záchranářů. Děti se potápěly v moderních přilbách Kirby Morgan, určených pro pracovní potápění a také historických přilbách z druhé světové války: německý Dräger a ruský Desiatnik.
V pátek 14. 7. byl táborový Den Policie ČR, policisté ze speciální zásahové jednotky přivezli obrněnou kolovou techniku, cisternové vozidlo s vodními děly, předvedli svou výstroj a výzbroj. Útvar kynologie ukázal vycvičenost psů. Přizvaní hasiči ukázali práci s profesionálními létajícími drony a robopsy. Hlavním hřebem programu byl samozřejmě přílet a přistání včetně dynamické ukázky vrtulníku Eurocopter EC-135, leteckého oddílu PČR.
V sobotu 15. 7. byl táborový den věnovaný Československému letectví. Přiletěl bývalý stíhací pilot a kapitán ČSA Ing. Dušan Skala s historickým letounem M1-D Sokol, vyrobeným v roce 1949. Se svými, v pravdě historickými, dvěma stroji D.H. Tiger Moth Mk. ll a jedním Miles Magister Mk.l. přiletěli piloti letecké stáje R.A.F. Station Czechoslovakia, pana Richarda Santuse. Děti, které v celotáborové etapové hře získaly nejvíce bodů, letěly za odměnu těmito leteckými skvosty. Ing. Radim Vojta, první, novodobý český pilot legendárního stíhacího Spitfire přiletěl na tábor s historickým letounem Harvard Mk.ll, dětem udělal fundovanou přednášku o historii letectví a předvedl akrobacii na tomto stroji. Každý den na táboru probíhaly denní a noční hry airsoftu, trénoval se parkour a hlavně se v horkých dnech hojně využíval letištní bazén. Nechybělo přespání pod „širákem“ v noci v lese, jen s celtou a večerní hangár párty s taneční diskotékou…