Ahoj všichni,
od vydání Zprávy č.9 Betu podpořili noví sponzoři: Miloš Kvapil, Vladimír Roček, Otakar Jirků, Petr Holubinka, Ing Jiří Čech, Jaromíra Marková, Markéta Průšová, Ing Jozef Mocsi, Miroslav Ondrusek, Ing Milan Veselý, Petr Súkenik a opět Josef Říha. S přispěním těchto přátel se sešlo k dnešnímu dni na účtu Bety 268 658,09 CZK.
Opět nás brzdí Covid. V dílně Hodkovičkách roste klukům pod rukama trup a měly se instalovat některé komponenty řízení. Jenže ty jsou uloženy ve kbelském muzeu a kbelský kluci mají něco jako home-office. Plánovanou inspekci z ÚCL jsme též museli odložit.
Čumendo pod sukni. Z pravé horní části bude vztlaková klapka.
Já musím poděkovat Jardovi Hejkalovi, že do odborného stavebního dozoru vkládá všechny jeho zkušenosti, znalosti a přehled s nadšením a energií, které nelze než obdivovat.
Na mém Facebook Peter Rautner v záložce Groups – Beta opět poletí najdete spoustu poznámek a fotek, které tam jednak přidává rodina Honzy Klabana a druhák řada leteckých fandů, kteří v různých fázích existence minulé Bety byli blízko Honzy a jeho okřídlené krasavice. Všem za tyto příspěvky díky.
Jirka mi vysvětlil, že přidávají do laku barvivo, aby měli jistotu…..
Strávil jsem pár dní (jsem hrozně pomalej) psaním podrobnějšího plánu činností a fází znovuzrození Bety pro ÚCL a poté začal jednat o opravě motoru. Motor Walter Minor 4-III máme po stránce dokumentů připraven na opravu. Pan Ing Beneš z ÚCL stanovil dvě alternativy a poté co se motor rozebere a uvidíme, která se bude realizovat. Motor bude opravovat firma WM Service a významnou část prací bude provádět doktor leteckých motorů Jarda Anýž. Já už jsem jednou Jardovi dělal učedníka a tak se budu opět motat kolem rozebírání.
______________________________________________________________________________
BOHOUŠ ROSIČKA pokračování o Betě
Honzovi jsem mnoho let, až do závěrečné fáze před záletem stroje, vedl stavební deník letadla, spolu s ním jsem poměrně často jednotlivé fáze stavby fotografoval, sledoval Poradní oběžníky ÚCL i další předpisy „ometající se“ o stavbu, zakládal dopisy, stvrzenky, atd. Měl jsem tak možnost průběžně sledovat, jak mu Beta roste pod rukama doslova od prvních „špejlí“ a troufám si tvrdit, že znám i téměř všechny radosti a strasti, kterými během stavby prošel. Shromáždil a za neopominutelné pomoci Ing. Jaroslava Podoláka jsem také napsal podstatnou část dokumentace Be 50 požadované Úřadem pro civilní letectví, k podání předepsané žádosti o vydání Zvláštního osvědčení letové způsobilosti (dále ZOLZ). I když se ve srovnání s prací, kterou vynaložil Honza, jedná o nepatrný podíl, nebyla to zejména z časového hlediska žádná procházka rozkvetlým třešňovým sadem. Mohu ale říci, že jsme to pro něj a jeho životní dílo udělali rádi, i když občas se skřípěním zubů – jeho ochota zúčastnit se jakékoliv administrativní činnosti je totiž asi taková, jako strkat ruku do terária s nějakým ošklivým hadem.
K letadlům Honza přičichl už jako malý kluk díky svému tátovi, členu aeroklubů Nymburk a Brandýs n. L. a zručnému a úspěšnému modeláři. Často s ním jezdil na letiště i na modelářské soutěže, a proto již asi v šesti létech „prorazil do médií“, když se jeho foto s otcovým modelem objevilo v časopisu Modelář č. 8/1952. Modelařina ho tedy chytla v již útlém věku a zájem o letadla ho nakonec v roce 1968 přivedl do letňanského aeroklubu. Odlétal elementárku na L-13 Blaník a plachtařinu dovršil získáním stříbrného C (číslo 3843) v srpnu 1973. Není o něm příliš známo, že v našich krajích také patřil počátkem 70. let k průkopníkům létání na rogalech. V roce 1974 zahájil motorový výcvik na Z-126 Trener a jeho setkání se „Stopětkou“ znamenalo lásku na celý život nejen ve vzduchu, ale i jeho dlouholeté velké úsilí na záchraně několika těchto strojů od sešrotování. Opravdu velkou měrou se podílel zejména na znovuzrození Z-126 se značkou OK-HLJ, v barvách kbelského leteckého muzea VHÚ, která jako dvaašedesátiletá „babička“ létá do dnešních dnů.
_______________________________________________________________________________
A touhle nádhernou fotkou končím dnešní Zprávy, vy se mějte dobře a zachovejte nám přízeň.
Petr