Před rokem šílený nápad nad sklenkou lahodného moku. Dnes skutečnost a vydařená akce neuvěřitelného rozsahu a dosahu. Setkání po čtvrt století jako dárek k 70. narozeninám našeho kamaráda Dvojendy…
Dvě aviatické ikony (nejen) devadesátých let. Plk. Václav Vašek, bývalý velitel 11. slp, předváděcí pilot MiGu-29, předseda spolku Letci Žatec, místopředseda Českého svazu letectví a pplk. Anatolij Nikolajevič Kvočur, testovací a předváděcí pilot letounů MiG a Suchoj, hrdina Ruské federace, oba naprosto úžasní chlapi…
Moc děkuju všem, kteří se na uskutečnění této akce podíleli. Frankie Blahoutovi a klukům z výboru žateckého spolku, Pepovi Piňosovi a Oldovi Pelčákovi z výboru ČsSL, Michalovi Davidovi a Sikymu z naší milovické party, Jardovi Klackovi z Mladé Boleslavi, Mirkovi Kholovi z LM VHU v Praze-Kbelích, Jance Nevrklové a „TJJSNV – Tomu, jehož jméno se nesmí vyslovit“. Zejména pak ale kamarádům z redakce časopisu Flying Revue a plk. Vladimíru Remkovi. Bez Vás všech by se to nepodařilo…
Zde odkazy na fotogalerie…
První posezení v hotelu ve Chvalech… (Olda Pelčák)
Návštěva letiště a LM v Mladé Boleslavi… (Martin Ševčík)
Návštěva letiště a LM v Mladé Boleslavi… (Petr Kolmann)
Návštěva letiště a LM v Mladé Boleslavi… (Siky)
Společná fotografie z Mladé Boleslavi… (Jiří Moravec)
Ještě jednou Mladá Boleslav, včetně jedné fotky z muzea Auto Škoda… (Pytlák)
Pár obrázků z procházky po Praze… (Pytlák)
Návštěva u plk. Zbytka Na Zátorce a setkání s pracovníky Velvyslanectví RF… (Zdeněk Zbytek)
Setkání v LM VHU Praha-Kbely… (Frankie) – bohužel nikdo nestihl zaznamenat Frankieho katapultáž z Devětadvacítky (těsně před dopadem, po vzoru Tolji Kvočura…), o níž budou kmenoví bardové pět ještě za sto let…
Setkání v LM VHU Praha-Kbely… (Jan Dvořák, Flying Revue)
Setkání v LM VHU Praha-Kbely… (Pepa Piňos)
Setkání v LM VHU Praha-Kbely… (Siky)
A ještě pár obrázků přímo od kolegů z VHU…
Slavnostní setkání leteckých kolegů a kamarádů v Žatci… (Frankie)
Slavnostní setkání leteckých kolegů a kamarádů v Žatci… (Lukáš Obst)
Slavnostní setkání leteckých kolegů a kamarádů v Žatci… (Míra Rychtařík)
Společná fotografie se všemi Žatečáky a hosty… (Karel Zajíc)
Vše jednou končí. Rozloučení a poslední posezení na letišti Praha-Butylkovo… (Pepa Piňos)
plk. Ing. Václav Vašek
V letech 1975-87 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, z toho posledních sedm let jako velitel pluku. Poté byl v letech 1987-1990 zástupcem velitele 3. divize protivzdušné obrany státu. Jako náčelník stíhacího letectva armády ČSFR byl v roce 1992 před rozpadem země zařazen do skupiny, která měla připravit rozdělení letectva mezi ČR a SR.
Armádu opustil v roce 1994 po sporu s ministrem obrany Baudyšem. Poté ještě řadu let létal jako civilní pilot u společností Top Air (1994-1996), ČSA (1996-2009) a Travel Service (2010-2014).
Pilotoval L-13, L-29, L-39, MiG-21, MiG-23, MiG-29, L-410, Beechcraft-1900, TU-154, Boeing 737 (400-800) a Airbus A320 Family.
Václav Vašek je legendou mezi československými stíhacími letci. V kokpitu vojenských a později civilních letadel nalétal 16 tisíc letových hodin, byl členem slavné předváděcí Tygří letky. V současné době zastává pozici inspektora bezpečnosti letu na Úřadu pro civilní letectví ČR
pplk. Anatolij Nikolajevič Kvočur, Hrdina Ruské federace
Anatolij Kvočur se narodil v roce 1952 v tehdejším SSSR v obci Mazurovka, která se dnes nachází na Ukrajině. Studoval na vysoké letecké škole, absolvoval ji v roce 1973. Svoji službu v armádě začal u sovětského letectva v tehdejší Německé demokratické republice. Na dráhu zkušebního pilota přešel v roce 1978, po absolvování školy pro testovací piloty. Nejprve létal na strojích Su-7, poté Su-17. V roce 1981 dokončil další studia na Moskevském leteckém institutu.
Poté působil v konstrukční kanceláři Mikojan-Gurevič, podílel se na vývoji různých letounů, celkem šlo o více než osmdesát typů letadel. Létal na strojích MiG-21, MiG-23, MiG-27, MiG-29 či MiG-31. Zároveň působil také jako pilot strojů předváděných na nejrůznějších leteckých akcích a přehlídkách. V 90. letech působil jako pilot testující stroje Suchoj. V roce 1995 se Kvočur zúčastnil letů s velmi dlouhým doletem na strojích Su-27PD a Su-27PU, s doplňováním paliva za letu. Vedl také akrobatický tým, známý jako tým zkušebních pilotů Ljotčiki – Ispitatěli.
Významnou událostí jeho leteckého života byla nehoda na letecké airshow v Paříži v červnu roku 1989. Předváděl tehdy letecké prvky na stroji MiG-29, při letu se do jednoho z motorů dostal pták, načež motor vzpál. Letadlo tehdy letělo rychlostí pouze 180 km/h, ani při plném tahu zbývajícího motoru se pilotovi nedařilo stroj udržet ve vzduchu. Kvočur tedy navedl letoun do bezpečné vzdálenosti od diváků a pouhé dvě a půl sekundy před pádem stroje se stačil katapultovat. Dopadl pouze 30 metrů od hořících trosek letadla.
V roce 1992 obdržel Kvočur vyznamenání Hrdina Ruské federace.
Pár videí z leteckého života Tolji Kvočura…
A nějaké pokoukání na létání Václava Vaška…
Ještě, než se sami dopustíme výroby nějakého článku (což nebude jednoduché, neb bude klasicky potřeba vyjít vstříc našim kamarádům z Flying Revue…), dovolujeme si zde alespoň pro začátek uveřejnit odkazy na články, které se prozatím objevily na internetu…