Drazí přátelé,
Předem bych chtěl poděkovat novým a staronovým finančním sponzorům projektu Beta opět poletí. Od minulé zprávy nám finančním darem přispěli František Hadrava, Vít Blažejovský, Pavel Mík, Peša Jiří, již podruhé Ivo Holan, Jaroslava Bednářová, Miroslav Jacek, Jiří Peša, Jiří Žežula a poprvé i instituce, Klub leteckých novinářů / Syndikát novinářů ČR. Velmi vám všem za Beta tým děkuji, protože jsme opět o krůček blíže k financím potřebným náš projekt realizovat.
Za návrh a výrobu čestných vstupenek, které pro náš projekt vytvořili, děkujeme časopisu Flying Revue a plakety s motivem Bety vyrobila vsetínská firma Aeroteam, které tímto též děkujeme. Ve Zprávě č.6 jsem to uvedl chybně.
Lidé zasvěcení do vzniku minulé Bety se shodují, že tahle fešanda by nikdy nevzlétla bez organizačního a administrativního génia Bohouše Rosičky. Já jsem znal Bohouše od roku 1963, kdy jsem jako bažant s velkým obdivem vzhlížel k plachtařským mazákům jako byl Bohouš, kteří již měli čerstvě dokončenou elementárku, nebo se dokonce už přeškolovali na Šohaje nebo dokonce na Orlíky.. Po mnoha desetiletích jsem pak po Bohoušovi zdědil místo pilota Z126 OK-HLJ ze sbírky Leteckého muzea Kbely. Bohouš tehdy již delší dobu intenzivně pracoval na hromadě dokladů, nezbytných k získání certifikátu letové způsobilosti Bety a rozhodl se letecky se plně věnovat Betě. V roce 2017 mne Honza Klaban a Bohouš vybrali do skupinky pilotů Bety a Bohouš mne na ni přeškolil. Bohouš byl mým velkým leteckým i literárním vzorem a hlavně přítelem.
A proto dnešní psaní věnuji Bohoušovi Rosičkovi, který zahynul 11.8.2018 při leteckém neštěstí v průběhu leteckého dne na letišti Strunkovice nad Blanicí.. Podrobnosti havárie letounu Beta-Minor Be 50 imatrikulační značky OK-EAA si můžete prostudovat v dokumentu CZ-18-0724 Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Podělím se s vámi o velmi pěkně napsaný nekrolog, který o Bohouši Rosičkovi vytvořil Mirek Khol, Vedoucí Leteckého muzea Kbely.
Bohumil Rosička
* 1. 1. 1946 Kutná Hora
† 11. 8. 2018 Strunkovice nad Blanicí
Po ukončení základní školy se v podniku Tesla Hloubětín vyučil elektromechanikem a v roce 1962 zahájil elementární plachtařský výcvik v aeroklubu Letňany. Pilotní výcvik ukončil v roce 1964 a po celé další desetiletí se stal vůdčí osobností letňanského plachtění. Pracoval v sousedním Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) a doslova každou volnou chvíli trávil na letišti. Po ukončení vojenské základní služby, během které vykonával funkci velitele tanku, se vrátil do (VZLÚ). Počátkem sedmdesátých let absolvoval výcvik pilota motorových letadel a v rámci vojenských záloh i výcvik v létání na vrtulnících Mi-1. Později získal kvalifikaci obchodního pilota letounů a začal se poohlížet po kariéře profesionálního pilota.
V roce 1978 nastoupil do Slovairu na stanici v Tachově jako pilot letounu Antonov An-2. Počátkem devadesátých let minulého století se závod 02 Slovairu přetransformoval na firmu Air Special a Bohumil Rosička se stal jejím ředitelem. V roce 1997 se vrátil do VZLÚ, kde působil na pozici ředitele letové zkušebny. V té době se vrátil i ke sportovnímu létání na kluzácích.
Dne 20. srpna 1997 pilotoval jako kapitán letounu „Moravu“ OK-WHN a po jeho boku seděl generál František Fajtl. Let se uskutečnil u příležitosti 85. narozenin generála Fajtla a Zlaté svatby manželů Fajtlových. Na palubě pochopitelně nechyběla ani manželka Hana Fajtlová. Funkci ředitele letové zkušebny vykonával až do odchodu na odpočinek roku 2001.
Po odchodu do důchodu nepřestal být aktivním letcem a duchovním otcem mnoha leteckých projektů. Spolu s Janem Klabanem stál u zrodu Letecké skupiny Kbely, která provozovala historické letouny ze sbírek Leteckého muzea VHÚ. Zároveň dotáhl do úspěšného konce administrativní zátěž týkající se letounu Be-50 a „Beta“ získala letové osvědčení. Bohumil Rosička se pak stal jedním z jejích předváděcích pilotů.
Intenzivně se věnoval také historii letňanského letiště a připravoval na toto téma knihu, jejíhož vydání se však nedočkal. Dne 11. srpna 2018 zahynul při předvádění milované „Bety“ na leteckém dnu ve Strunkovicích nad Blanicí. Až do osudné nehody si připsal do letového záznamního více než 7 000 hodin na celé řadě letounů – Antonov An-2, M-18 Dromader, Zlin Z-37, Let L-200, L-410, Zlin řady 26 a 40, vrtulníků Mi-1 a mnoha typů bezmotorových letadel.
Bohumil Rosička byl nejen dobrým pilotem a organizátorem, ale měl i literární nadání. Kromě kroniky družstva elementárního plachtařského výcviku, která se zachovala jen v rukopisu, napsal i několik hezkých povídek do časopisu Letectví + kosmonautika. Jeho posledním literárním počinem je výše zmíněná kniha, kterou pod názvem Letňany letecké, dopsal těsně před svou tragickou nehodou.
Desítky letadel jim prošli rukama. Kdo ví, co tady měli za lubem. Honza Klaban a Bohouš Rosiška.
Bohouš Rosička je mimo jiné autorem velice podrobného a zajímavého článku o Betě, který byl otištěn v časopise AeroHobby č.4/2015. Mám v úmyslu tento článek s laskavým souhlasem Petra Kolmanna v budoucnu zveřejnit i v našich Zprávách.
Dne 26.1.2021 jsem opět navštívil dílnu v Holešovičkách, kde se Beta rodí. Nafotil jsem částečně potažená křídla před vlepením žeber koncových oblouků. Fotky zveřejním v příštím čísle Zpráv. Hlavním bodem 26.1. však bylo, že díky velice pozitivnímu přístupu několika příslušných inspektorů ÚCL je v dohlednu vyřešení nezbytné náhrady odborného (stavebního) dozoru. O tom více příště. Naši Beta partu opustil ze zdravotních důvodů Jindřich Zimák starší, pověřený Úřadem civilního letectví stavbu Bety dozorovat. Děkujeme Jindrovi, že se k nám na začátku přidal, a přejeme mu brzké uzdravení.
Opět se na vás obracím s žádostí, abyste o projektu Beta opět poletí řekli svým přátelům
Čím více se nás zapojí, tím větší bude mít náš projekt šanci na úspěch. Řekněte svým přátelům, že se mohou přihlásit k novinkám zasláním e-mailu na be50beta@seznam.cz a o transparentním účtu ČSOB č. 292704009/0300.
Mezi Zprávami Betě najdete také informace co je nového na mém Facebooku. https://www.facebook.com/groups/317804769434826
Petr Rautner