Narodil se 26. 10. 1900 v Košířích, které byly od roku 1922 součástí Prahy. Po obecné škole se vyučil strojním zámečníkem. Za 1. světové války byl odveden do armády, sloužil na frontě a dostal se do ruského zajetí. V srpnu 1918 vstoupil do čs. legií a byl zařazen k údržbě letounů u leteckého oddílu čs. divize na frontě v ruském Simbirsku. Společně s ostatními legionáři se přesunul přes Omsk do Vladivostoku, odkud se v roce 1920 vrátil lodí do vlasti. Zůstal sloužit v armádě, a byl zařazen k údržbě vojenských letounů na letišti v v Praze. V červnu 1920 byl odeslán k pilotnímu výcviku do Chebu a jmenován do hodnosti rotmistra. Po skončení kurzu sloužil jako polní pilot postupně v Olomouci, Bratislavě, Hradci Králové, Praze a v Chebu, kde jej zastihla mobilizace čs. armády v roce 1938.
I když byl výborný pilot, měl několik leteckých nehod. Dne 16.7.1924 havaroval s letounem Š-2 u Křelova, poblíž Olomouce. Následkem defektu draku nouzově přistál, kormidlo bylo vytočeno doleva a nereagovalo. Letoun byl úplně havarován a zrušen. Dne 22.4.1927 letěl poštovním letounem LETOV Š19L-BALL ČSA na lince Bratislava – Košice. Před přistáním mu vysadil motor, nouzově přistál a letadlo se v oraništi převrátilo na záda, zraněn nebyl. Lehké zranění utrpěl v roce 1935 u obce Plav, poblíž Českých Budějovic, když pravděpodobně došlo k přetržení lanka nožního řízení a letoun byl neovladatelný.
V roce 1937 se zúčastnil leteckého mítinku ve švýcarském Curychu. V kategorii s motory nad 20 litrů neměli českoslovenští akrobaté konkurenci a zaujali první tři místa v pořadí por. František Novák, por. Petr Široký a šrtm. František Výborný. Českoslovenští piloti, včetně šrtm. Výborného, předvedli v roce 1938 ukázky svého umění s letouny Ba 122 v Oděse, Kyjevě a Moskvě. Přítomní vojenští letečtí odborníci se zájmem shlédli jejich akrobatické ukázky a netajili se obdivem.
Za protektorátu neakceptoval návrh maršála Göringa čs. vojenským letcům, létat ve prospěch německého civilního letectva. Dnem 1.11.1939 byl přeložen do výslužby a pracoval v soukromém sektoru. Od 5. do 8. května 1945 se zúčastnil ozbrojených bojů proti okupantům v Pražském povstání. Od 9. 5. 1945 byl přidělen jako tlumočník u Hlavního štábu MNO.
Po válce pracoval ve studijní skupině Velitelství letectva, pak byl přemístěn k Leteckému výzkumnému ústavu v Praze – Letňanech a povýšen do hodnosti poručíka. Následně sloužil u Leteckého pluku na pražském letišti Kbely a postupně byl povýšen do hodnosti štábního kapitána. Kvůli vyššímu věku létal již jen na pomalejších strojích. Rád plaval, hrál tenis, odbíjenou a lyžoval.
V roce 1920 obdržel Čs. revoluční medaili za účast v boji za svobodné Československo a Řád Sokola bez mečů, udělovaný účastníkům čs. legií v Rusku. V roce 1946 mu byla udělena medaile „Za pobědu nad Germanijej„.
Povolení k amatérskému vysílání získal na Slovensku v roce 1931 se značkou OK3AV. Po návratu do Čech ji změnil na OK1AV. V roce 1947 si obnovil povolení a po jeho úmrtí 10.2.1952 bylo zrušeno.
Děkujeme za informace poskytnuté znalci historie letectva v Československu, Ing. Ivo Pujmanovi a Ladislavu Vitíkovi, OK1LV. Obrázky upravil Ivan Kohout, OK1MOW.
Zdroj: VÚA Praha, kmenový list Františka Výborného, https://cs-letectvi.cz/osobnost/frantisek-novak, Marek Švancara, bakalářská diplomová práce, Masarykova univerzita v Brně, rok 2007, dotazníky MPT z roku 1938.
Laco, OK1AD, Ivo, OK1SI, Honza, OK1XU (SK)