Kamarádi Bety.
Betu, vzhledem k tomu, že je nejen pohledově, ale i vzhledem k funkčnosti skoro všech systémů blízko kompletnosti, jsme plánovali přestěhovat do LMMV v Mladé Boleslavi koncem října.
Nestalo se tak z několika důvodů.
A tak jsme byli, tak říkajíc, na ulici. Do depozitáře VHÚ, kde v těchto měsících jsou mimo jiné nevyhovující pracovní podmínky, se budou stěhovat v nejbližších dnech 3 bojové vrtulníky a místo, kde byla Beta skoro celý letošní rok, bylo nutno vyklidit.
Trn z paty nám vytrhl Ing Václav Křížek, bývalý ředitel Blaník Aircraft. V pátek 15.11. jsme se v areálu bývalého významného leteckého podniku Letov s panem Křížkem setkali a byli jsme vřele přijati a nadšeni prohlídkou velkého vytápěného hangáru, kde by se měla dokončit většina zbývajících prací na Betě. Měla…..
Ráno v pondělí 18.11. jsme se sešli v Staré Aerovce u depozitáře a parta kluků z VHÚ v čele s Vlastou Běhounkem s jeho Ivecem plus nás pár z Beta týmu jsme za asistence Follow Me letiště Letňany během dopoledne čtyřmi jízdami napříč mým alma mater letištěm přestěhovali vše, co k Betě patří.
Ve stejné době ovšem Blaník Aircraft finišoval předání maďarských Blaníků po G.O. a i nové 23 a tak se na Betě nemohlo do dnešních dní pracovat. V dohledné době budeme muset Betu opět přestěhovat zpět někam do kouta depozitáře VHÚ až do dne, kdy ji bude LMMV připraveno přijmout.
Poslušně hlásím přesun splněn…
Každopádně musím poděkovat Honzovi Šimůnkovi, který s nápadem možné pomoci v Blaník Aircraft přišel.
V životě jsem se setkal s dvěma leteckými ikonami, které spojily značnou část života s choceňskou továrnou na letadla Orličan. Prvním byl pan Ing. Frynta starší, letecký konstruktér Učil mne létat v Letňanech na Pionýru. Tady musím zmínit jeho syny. Ing Jiří Frynta nám z choceňského archivu opatřil kopie palivového systému Bety a pro naši Betu vytvořil kompletní dokumentaci včetně schémat elektrického systému nezbytnou pro certifikaci. Druhým je Ing. Pavel Marjánek. Kolega mazák z Aeroklubu Letňany a dlouholetý konstruktér Orličanu.
Pavel je mimo jiné největší znalec historie choceňské továrny a jejich letadel. V současnosti jeho léta dlouhá spisovatelská činnost byla odměněna tiskem knihy Křídla nad Orlicí. Před časem jsem Pavlovi slíbil, že se v mých Zprávách o publikaci pochopitelně rád zmíním. Pavel vnesl mnoho znalostí do Bety Honzy Klabana. Z toho těžíme i my.
Obrázek obalu najdete zde Kridla nad Orlici_obalka a Be 50 colors…
Trochu radostnější zpráva, kde je toho o Betě více je tady. Léta avizovaná kniha o historii letecké výroby v Chocni, putující mezi nakladateli a odkládaná pro jiné priority, covid a krize je definitivně na světě. Našeho aeroklubového kolegu z Chocně, Vysokého Mýta a Letňan Pavla Marjánka, také dlouholetého pracovníka v leteckém průmyslu a zkušebnictví, věnujícího se od studií historii letecké výroby v Chocni, není třeba představovat. Nakonec první díl Křídel nad Orlicí, zahrnující léta 1935-1939 vydává vlastním nákladem. Na jaře bude následovat kniha protektorátní a na té poválečné se stále ještě pracuje.
Zájemci o tuto historii zde najdou vůbec poprvé souborně zpracované dějiny choceňské továrny, která na jaře příštího roku oslaví svou devadesátku. V létě příštího roku uplyne i 90 let od prvního vzletu prototypu naší Be 50 Beta Minor. Jako druhý typ továrny Beneš a Mráz zahájil řadu letadel této koncepce, která proslavila začínající podnik doma i za hranicemi. Cesta to nebyla jednoduchá a mnohé její peripetie budou pro čtenáře překvapující.
K distribuci bude kniha počátkem února 2025, detaily samozřejmě upřesníme.
Sponzorování Bety: od poslední Zprávy opět několikrát přispěli Josef Pytlák Říha a Jiří Zajíček a poprvé Michal Marhaul, Petr Slavík a Tomáš Šmelhaus. Děkujeme.
Děkujeme všem, kteří nás podporujete, pomáháte a sponzorujete.
Za všechny kolem Bety vám přeji Veselé Vánoce a hodně zdraví a pohody v roce 2025
Petr Rautner